Proč se vyhýbat obilovinám « Primal Health

« Mikulov Bio Kavárna, káva a spánek Farmářské Tržiště v Praze »

Proč se vyhýbat obilovinám

Na světe existuje asi 200.000 jedlých rostlin, ale k jídlu se používá dnes méně než 0,1%, neboli méně než 300 druhů. Asi 17 druhů rostlin dodává 90% jídla pro lidstvo, na čemž mají obiloviny daleko největší podíl. 75% světové produkce zrní je dnes soustředěno ve třech obilovinách: pšenici, kukuřici a rýži. [1]

Ale tak to vždycky nebylo – většinu času lidské existence na této planetě, lidé zřídka, jestli vůbec, jedli obiloviny. Kromě posledních 10.000 let následujících po zemědělské revoluci, lidé existovali jako lovci-sběrači, kteří nejedli obiloviny od té doby co se před 1,7 miliony let objevil Homo erectus. I když se anatomicky moderni lidé (Homo sapiens) objevili v Africe už před více než 90.000 lety, lidé před dobou mezolitu (asi před 15.000 lety) zřídka jedli nebo vůbec nejedli obiloviny, stejně jako ostatní primáti.

Naše genetické ustrojení je z 99,99 % stejné jako u pravěkého člověka. Naše dieta byla rozmanitá, založená na zvěři, rybách, hmyzu, ořechách, bobulích, zelenině, ovoci – to znamená proteiny, tuky a komplexní sacharidy – ne ty jednoduché, jako jsou dnes v mnoha potravinách založených na obilí a cukru.

Výsledkem změny ke stravě založené na obilovinách jsou dva problémy:

Přecitlivělost k obilninám

Špatná správa hladiny cukru v krvi

Nevyvinuli jsme schopnost strávit tato jídla. Ne každý je přecitlivělý na obiloviny, ale mnoho lidí je, a nevědí o tom. Někteří experti se domnívají, že až 60% lidí s bilou pletí a až 40% lidí barevných nesnáší lepek. Lepek je molekula proteinu, která se nalézá nejen v pšenici, ale také v žitu a v ječmeni. Přesněji řečeno, lepek je obecné jméno prolaminů, což je proteinová frakce, která se nalézá v obilovinách. Prolaminy, které jsou často škodlivé, zahrnují gliadin (v pšenici), sekalin (v žitě) a hordein (v ječmeni). [2]

Lze tvrdit, že podle toho jak se lidský trávící systém vyvinul, nejsme vůbec uzpůsobeni ke konzumaci obilovin. Ale nezávisle na tomto faktu, obiloviny se staly základní potravinou v jídelníčku mnoha lidí. Dnešní problém je v tom, že jíme vysoce zpracované obiloviny a jíme jich hodně. Mnoho lidí shledalo, že když vyeliminují pšenici a ostatní obiloviny ze svých jídelníčků, nebo aspoň sníží jejich spotřebu, že se cítí lépe. [2]

Konzumace obilovin a jiných zpracovaných sacharidů způsobuje prudké zvýšení hladiny glukózy v krvi. Příliš mnoho glukózy je pro tělo jedovaté a tak naše slinivka břišní kompenzuje nadměrnou hladinu glukózy v krvi uvolněním nadměrného množství inzulínu. Inzulín je hormon, který je v těle velmi užitečný, dodává živiny do svalů, jater a tukových buněk k uskladnění, ale při nadměrném množství inzulínu uvolněného do krve, glukóza je odstraněna tak rychle, že to může způsobit nedostatek cukru v krvi, což vede k psychické a fyzické letargii (mozek používá 20+% glukózy v těle jako své palivo) a také k silnému nutkání k rychlé náhradě energie v podobě více jídel s vysokým obsahem sacharidů. [3]

Tělo dávalo přednost tuku jako zdroji energie po miliony let. Nadměrné množství inzulínu v krvi zabraňuje uvolňování uskladněného tělesného tuku za účelem získání energie. Glukagon, který působí opačně než inzulín, ubírá sacharidy, proteiny a tuky z tělesných skladů (svalů, jater, tukových buněk) a dodává je do krve jako energetický zdroj. Ale je-li hladina inzulínu v krvi vysoká, naše hladina glukagonu je nízká – a tedy nemáme v krvi dost energetických zdrojů a náš mozek nám zavelí, abychom snědli něco sladkého a získali energii rychle. [3]

Je to prostě tak jednoduché – nemůžete snížit množství tuku v těle na dietě, která stimuluje nadměrné množství inzulínu. Jednoduché sacharidy stimulují nadměrnou produkci inzulínu.

Když produkujeme příliš mnoho inzulínu, časem se pokazí několik věcí. Svaly a jaterní buňky nejsou schopny uskladňovat hodně glykogenu (uskladněná forma glukózy), takže když máte hodně glukózy v krvi, mění se na triglyceridy v játrech a ty jsou poslané do tukových buněk k uskladnění. A navíc, vysoká hladina inzulínu signalizuje tukovým buňkám, aby tuky podržely a neuvolňovaly je jako energetický zdroj. A tak přibýváme na váze.[3]

Kromě toho, neustálé přetěžování inzulínového systému vede během let k nerovnováze a výsledkem je cukrovka typu 2, obezita, srdeční a oběhové nemoci a rakoviny spojované s dietou.

Chvíli zapřemýšlejte o rostoucí epidemii cukrovky. Několik informací Světové zdravotnické organizace. [4]

Na světě má cukrovku více než 220 milionů lidí.

V roce 2005 asi 1,1 milionu lidí na cukrovku zemřelo.

Skoro polovina úmrtí na cukrovku připadá na lidi pod 70 let; 55% úmrtí na cukrovku připadá na ženy.

Světová zdravotnická organizace předpovídá, že úmrtí na cukrovku se zdvojnásobí mezi 2005 a 2030.

Zdravá dieta, pravidelná fyzická aktivita a udržování normální tělesné váhy mohou zabránit cukrovce, nebo odložit její počátek.

Cukrovka dospělých byla přejmenována na cukrovku typu 2, protože ji teď dostávají i děti.

Až budete příště v supermarketu, podívejte se na všechny ty produkty vyrobené z obilovin a cukru. Kdybyste tyto potraviny odstranili a také další brakové potraviny, které se vyrábějí z pasterizovaného mléka, tak by v obchodě těch výrobků moc nezůstalo!

Když budete jíst rozmanitou čerstvou stravu (a raději organickou) jako maso, vajíčka, tuky, ryby, ořechy, bobule, zeleninu, ovoce a nebudete vynechávat jídla, nezvedne se vám hladina inzulínu a snížíte tím možnost stát se jen dalším číslem v cukrovkářské statistice. Jezte původní stravu!

Pojídání obilovin a cereálií není cesta ke zdraví. Konzumace původní stravy založené na vašem metabolickém typu nemusí být těžké, časově náročné, nebo drahé. Myslíte-li si, že jste přecitlivělí na obiloviny, nebo máte závislost na sacharidech/cukrech, spojte se s námi a požádejte o pomoc k překonání těchto těžkostí.

1. Cereal Grains: Humanity’s Double-Edged Sword by Loren Cordain, Colorado State University, USA

2. CHEK Points – Why Wheat and Gluten-Free by Paul Chek, C.H.E.K Institute

3. The Primal Blueprint by Mark Sisson. ISBN 978-0-9822077-0-3

4. World Health Organization, Diabetes Fact Sheet #312. November 2009

June 19th, 2010 Témata: Jídlo

Mail (will not be published) (required)

You can use these HTML tags

Novinky Mikulov Bio Kavárna, káva a spánek

Proč se vyhýbat obilovinám

Farmářské Tržiště v Praze

Zdravé svačiny pro děti

Petice proti geneticky modifikovaným plodinám v EU.

Kolik vody by měl člověk každý den vypít?

Zůstaňte s námi Kontaktujte nás

Copyright © 2010 Primal Health - AVšechna práva vyhrazenaPowered by WordPress & the Atahualpa Theme by BytesForAll. Discuss on our WP Forum

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *